فویل آلومینیوم، بهترین گزینه در لایه‌های محافظتی کابل

0 1,601

فویل آلومینیوم در صنایع سیم و کابل

در صنایع سیم و کابل، از فویل آلومینیوم برای جلوگیری و حفاظت از سیم و کابل در برابر اختلال‌های الکترومغناطیسی و الکترواستاتیکی استفاده می‌شود.

بخش قابل توجهی از فویل‌های آلومینیومی (حدود 39 درصد مصرف فویل آلومینیوم در صنایع مختلف) در صنایع الکتریکی به مصرف می‌رسد. این مصارف شامل ساخت انواع کابل‌های الکتریکی، مخابراتی و استفاده در مدارهای الکتریکی به عنوان رسانا است.

کاربرد فویل آلومینیوم در صنایع سیم و کابل

از فویل آلومینیوم در ساخت سیم و کابل، در بخش لایه محافظ کابل‌ها استفاده می‌شود. مهم‌ترین دلیل استفاده از چنین لایه‌های محافظی، محافظت کابل در برابر اختلال‌های الکترومغناطیسی و همچنین اختلال‌های الکترواستاتیکی می‌باشد. این محافظ کابل‌ها عمدتاْ در کابل‌های مخابراتی برای به حداقل رساندن اختلال‌های ناشی از امواج الکترومغناطیسی و همچنین در کابل‌های فشار فوی برای جلوگیری از اختلال‌های الکترواستاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فویل آلومینیوم در سیم و کابل

فویل آلومینیوم و جلوگیری از اختلال‌های الکترومغناطیسی و الکترواستاتیکی

اختلال‌های ناشی از امواج الکترومغناطیسی، ناشی از جریانات الکتریکی سایر کابل‌ها، می‌تواند بر کابل دیگر تأثیر گذاشته و در انتقال داده‌های آن اختلال ایجاد کند. در صورتی که محیط مورد استفاده برای کابل، به‌گونه‌ای باشد که فرکانس چنین امواجی بالا باشد، استفاده از لایه‌ محافظی مثل فویل، بیشتر توصیه می‌شود در حالی که اگر فرکانس این امواج پایین باشد، می‌‌توان از کابل‌هایی با لایه محافظتی تارهای فلزی بافته شده استفاده کرد. البته انتخاب نوع این لایه‌های محافظتی، علاوه بر میزان فرکانس محیط اطراف، به نوع مصرف کابل نیز تا حدی بستگی دارد؛ به‌طور مثال اگر انعطاف‌پذیری بیشتر از کابل انتظار برود، استفاده از فویل بیشتر توصیه می‌شود.

در مورد اختلال‌های الکترواستاتیک در کابل‌های فشار قوی که در تماس با محیط اطراف هستند، این قضیه حایز اهمیت می‌شود؛ چرا که در چنین حالتی اگر از کابلی بدون چنین لایه‌های محافظتی استفاده شود، میدان الکترواستاتیک قوی ایجاد شده در اطراف کابل می‌تواند باعث یونیزه شدن مواد در اطراف آن شده و پس از آن سبب تخلیه الکتریکی بار از کابل می‌شود. در چنین حالتی، به‌تدریج لایه عایق پلیمری کابل از بین می‌رود که خود می‌تواند خطرات بزرگ دیگری، از جمله شوک الکتریکی را برای جانداران و محیط اطراف آن ایجاد کند.

 از فویل آلومینیوم، علاوه بر کابل‌های الکتریکی در کابل‌های ساخته شده با الیاف نوری نیز استفاده می‌شود که علاوه بر رسانایی الکتریکی کابل، در انعکاس نور از الیاف نیز کمک می‌کند. همچنین یکی دیگر از فواید استفاده از فویل‌های آلومینیومی در کابل‌های مختلف، افزایش طول عمر کابل، محافظت آن از خوردگی و رطوبت و حتی عایق‌بندی نسبی آن نسبت به حرارت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.